CEO karanténban

Március közepén nagyot fordult velünk a világ, új, mindeddig ismeretlen helyzetbe kényszerültünk. Az erre adott reakcióink emberként, vállalatként és cégvezetőként is eltérőek voltak, nem volt egységes forgatókönyv.  

Pár hónap elteltével, úgy gondoltuk, ideje levonnunk az elmúlt időszak tanulságait, ráadásul addig amíg még friss az élmény. Ezért május végén beszélgetésre hívtuk Nagy Istvánt, az ALLWIN CEO-ját — szigorúan Microsoft Teamsen —, és arról faggattuk, milyen kihívásokkal kellett szembenéznie vezetőként, illetve hogyan kezelte a cég a hirtelen jött változásokat.

Mennyire volt számodra ismerős a távmunka, dolgoztál-e a karantén előtt is otthonról, vagy az irodán kívülről?

Van már rutinom benne, alkalmanként dolgoztam otthonról, ha a napirendem megengedte. Vállalati szinten is igyekszünk rugalmasan kezelni a távmunka lehetőségét.

Hogyan szervezte és élte meg az ALLWIN az átállást, milyen lépései voltak ennek? Te mint vezető, milyen információforrásokra támaszkodtál, mi alapján hoztál meg döntéseket ebben az időszakban és hogyan kommunikáltad ezeket a csapat felé?

Folyamatosan figyeltük az Európából érkező híreket, a vírus magyarországi megjelenése után pedig az itthoni helyzet alakulását.  Amikor megjelentek az első esetek, menedzsment szinten mi is elkezdtünk egyeztetni, átbeszéltük, hogy mikor milyen lépések szükségesek. Ezek több lépcsőben lettek kommunikálva, kör-e-mailben is tájékoztattuk a kollégákat, majd all-staff meetingen is megbeszéltünk mindent. Ez utóbbit azóta is minden hónapban megtartjuk.

Zökkenőmentes volt az átállás?

Szerencsére az IT szektorban minden digitalizált, így technikailag nem jelentett kihívást.

Gyakorlatilag hétfőről péntekre átállt a cég a távmunkára. Kisebb hozzáférési bökkenőkön kívül nem is volt nagyobb gond. Több hónap távlatából is elmondhatjuk, hogy a hatékonyságunkat nem befolyásolta negatívan a távmunka. Senkit nem kellett elküldenünk, és fizetés, vagy munkaidő csökkentésre sem volt szükség.

Sokan azt állítják hogy csak ott működhet jól az egész csapat számára a távmunka ahol ez már alapból a céges kultúra része volt. Mit gondolsz erről? Az ALLWINnál ez mennyire volt része a mindennapoknak?

Az ALLWIN-nál a rugalmasság alapérték, és oda-vissza jól működik. Szerencsére sok, önálló munkavégzésre képes kollégával dolgozunk együtt, és részünkről a bizalom is adott a munkavállalóink felé. Volt, aki már korábban is otthonról dolgozott, ez sosem okozott problémát.  


Mik a legnagyobb kihívásai annak, hogy otthonról kell irányítanod a szervezetet?

Bár hamar és gördülékenyen átálltunk a távmunkára, és a teljesítményünkre sem volt hatással a megváltozott helyzet, azért akadtak nehézségek. Például virtuális meetingekre járni sokkal fárasztóbb, mint személyesen. Az ember észre sem veszi, és elmennek fél napok úgy, hogy alig állt fel a gép elől. Nagyon hiányzik a személyes kapcsolat is, nem tudtunk a folyosón összefutni, néhány szót váltani. Valószínűleg sok olyan beszélgetés nem történt meg, ami amúgy kialakulna egy kávé mellett. Az ilyen informális találkozások sokszor a munkavégzésre is jó hatással vannak, új ötletek, szempontok merülhetnek fel.
 

Sokan sokféleképpen viszonyulunk ehhez a helyzethez: van aki nagyon komolyan veszi, páran elbagatelizálják. Vezetőként hogyan tudod ezt kezelni?

Mint minden cégnél, nálunk is sokféle munkavállaló dolgozik, különböző személyiséggel és különböző háttérrel. Volt, akinek nehezebben indult ez az időszak. Nekünk, vezetőknek az is a feladatunk, hogy támogassuk a munkatársainkat ebben a helyzetben. A team leaderek igyekeztek segíteni mindenkinek, és a csapattagok között is nagy az összetartás.

Nem hanyagoltuk el a közösségi programokat sem, hiszen egy ilyen elszigetelt szituációban ez talán még fontosabb.
Természetesen volt különbség, probléma azonban szerencsére nem. Mint ahogy a home office sem volt tiltva, így most a bejárás sincs, de azért persze nem ajánlott. Amikor menedzsment szinten meghoztuk a döntést, szem előtt kellett tartanunk, hogy ebben a kényes helyzetben hogyan tudunk felelősséget vállalni a kollégáink és a társadalom felé, úgy, hogy a cég érdekei se sérüljenek.


Van már tervetek a visszaállásra? Meddig marad a home office?

Konkrét dátumunk még nincs, ami biztos, hogy június végéig még marad a távmunka. Heti szinten egyeztetünk a beérkező információk alapján, és eddig  arra jutottunk, hogy a nyári időszak alatt lassan újranyitjuk az irodát.

 

Hogy látod, hosszú távon is megváltoztatta/megváltoztatja a pár hónap kötelező home office azt ahogyan dolgoztok? Hogyan képzeled el az ALLWIN működését ősszel vagy mondjuk egy év múlva?

Az elmúlt pár hónap tapasztalatai alapján úgy látjuk, hogy munkaszervezés szempontból nincs szükség változásra, de a home office-ra valószínűleg nagyobb igény lesz. Mindenesetre jó próbaidőszak volt, kiderült, hogy problémamentesen tudjuk megszervezni és alkalmazni a távmunkát is.  

Nem csak vezetőként, magánemberként is szembe kellett nézni a megváltozott körülményekkel. Hogyan sikerül fenntartanod a munka - magánélet egyensúlyát? Hogyan viselted a barátoktól, családtagoktól való elszigeteltséget? Hogyan tartjátok a kapcsolatot?

Két kicsi gyerekkel nem olyan egyszerű összeegyeztetni a családi életet a munkával, adódtak is váratlan helyzetek. Ezen nagyon sokat segített az, hogy bevezettünk egy napirendet, így mindenkinek jut ideje mindenkire. A barátokkal sajnos személyesen nem tudtunk találkozni, de igyekeztünk más formában tartani a kapcsolatot. A kikapcsolódás fő forrása pedig a sport volt, ezt a gyerekekkel együtt is tudjuk végezni.